Isracing

Det är få motorsporter som är knutna till en viss årstid. Men så är fallet med isracing då banan är helt av is. Banan är oval och reglerna är enkla att förstå för den som inte alls är insatt i sporten.

Fyra förare står vid startlinjen och när starten går gäller det att ta sig de förutbestämda varven (4) så fort som möjligt. Den som kommer först i mål är vinnare av heatet. Den som är vinnare av heatet får 3 poäng, nästa person i mål får 2 poäng och tredje får 1 poäng. Föraren som kommer sist i heatet får inte något poäng.

När isracing körs i lag, som i Elitserien, är det 2 förare från varje lag som står vid startlinjen. Som bäst kan alltså ett lag då vinna med 5-1 i poäng.

Det som är speciellt med de motorcyklar som används i isracing är att de inte har någon broms och enbart har två växlar. Utöver det har däcken stålspikar som gör att det blir ett bättre grepp på isen. Dubbarna får vara upp till 2,8cm även om det är upp till teamet och föraren att avgöra om man vill ha kortare eller inte.

Från början var det störst fokus på de individuella insatserna vilket speglar sig i att VM i speedway enbart avgjordes på individuell nivå mellan 1966 och 1979. Sedan 1979 avgörs VM både i individuella tävlingar och i lagtävlingar.